لینک دانلود خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع : .doc ( قابل ویرایش اماده پرینت )
تعداد : 47 صفحه
قسمتی متن :
سیاستهای اموزشی
از جمله مهمترین سیاستهای اموزشی مراکز اموزش استثنایی توان موارد ذیل اشاره نمود:
1- اموزش کودکان استثنایی سنین اغازین کودکی
2- ارائه خدمات راهنمایی مشاوره خانواده برخوردار کودک معلول
3- ارائه تمرینات منسجم جسمی ذهنی کودکان استثنایی
4- طراحی اجرای برنامه اموزش استثنایی فردی
5- ارائه اموزش اجباری پیش دبستانی کودکان استثنایی
اصول اهداف اموزشی
هدف اموزش استثنایی تعلیم تربیت کودکان 4 18 ساله که دلیل شرایط خاص جسمی ، روحی ، روانی ، اجتماعی بهداشتی شان نمی توانند نظام اموزش عادی بهره برند. یکی اصول اساسی اموزش استثنایی که افرادی که نیاز اموزش استثنایی دارند حد امکان محیط اجتماعی طبیعی شان جدا نگردند .از رو ، اقداماتی انجام شده کودکان مدارس عادی تعلیم ببینند عکس مدارس عادی امکانات اموزش استثنایی چنین کودکانی فراهم اید کودکان بتوانند کنار همسالان خود فرصتهای اموزشی اجتماعی فراهم شده بهره گیرند.
موسسات اموزش استثنایی
این کلاس کنار مدارس ابتدایی عادی دانش اموزان ناشنوا ، نابینا عقب افتاده ذهنی ایجاد شوند .طبق امار بدست امده سال تحصیلی 92-1991، 159849 دانش اموز 873 مدرسه ویژه 8574 معلم تعلیم دیدند .در همین مدت 1813 دوره خاص 813 درس اموزش خاص وجود داشت . دوره بالغ 227789 دانش اموز حضور داشتند.
این مدارس ، هدف اموزش معلولان جسمی روحی افراد داری استعداد بالا قادر ساختن انها تبدیل شدن اعضای مفید جامعه دست یافتن یک شغل ، تاسیس شده اند .
در مدارس که کلاسهای روزانه مسکن غذا دانش اموزان فراهم کند ، تحصیل صورت رایگان . طبق امار بدست امده سال تحصیلی 92-1991، بالغ 952382 دانش اموز گروه سی 18 سال که اموزش خاصی نیاز داشتند ، 17574 نفر مدارس خاص 5084 نفر مدارس عادی جای گرفتند که اینصورت انها توانستند سایر کودکان ادغام شوند .
این مدارس خود گروه اصلی ذیل تقسیم شوند :
ـ مدارس نابینایان
این مدارس فرصت اموزش کودکانی که درجه بینایی انها کمتر از10/1 هر دو چشم کسانیکه درجه بینایی انها صورتی جدی معیوب ( ببین 30/1 10 /1 )فراهم اورد.مدت تحصیل مدارس ابتدایی 6 سال .بعضی موسسات مدارس متوسطه دارند .
ـ مدارس ناشنوایان
این مدارس فرصت اموزشی مناسب کودکانی که علی رغم همه اقدامات انجام شده کاهش بیشتر از70 دسی بل میزان شنوایی خود داشته اند بعنوان بسیار ناشنوا طبقه بندی شوند کودکانی که کاهش حد شنوایی انها بین 25 الی70 دسی بل بوده صورت افراد سنگین گوش طبقه بندی شوند، فراهم اورد .مدت تحصیل مدارس بخش ابتدایی6 سال باشد. بعضی مراکز ، مدارس دوره متوسطه کودکستان دارند .
ـ مدارس معلولان اورتوپدیکال
این مدارس فرصت اموزشی کودکانی که وجود اقدامات انجام شده ، دلیل نقص عضو قادر دنبال کردن یک دوره عادی نیستند، فراهم اورد .مدارس مذکور انکارا مستقر باشند که شامل یک مدرسه ابتدایی ، یک مدرسه متوسطه صنایع دستی یک دبیرستان حرفه باشد .
ـ مدرسه کودکان عقب افتاده ذهنی
این مدرسه بچه I . Q بین 25 الی 44 انهایی که قادرند نیازهای شخصی خود جستجو کنند، نظر گرفته شده است.
ـ مدرسه کودکان عقب افتاده ذهنی قابلیت اموزش نسبی
این مدرسه کودکانی I . Q مابین 45-75 نظر گرفته شده است
انواع اختلالات
۱- اختلالهایی نخستین بار دوره شیر خوارگی کودکی ونوجوانی بروز کنند:
شامل بیش کاری عقب ماندگی ذهنی اظطراب دوره کودکی اختلال مربوط خوردن وسایر انحراف رشد طبیعی.
۲-اختلالهای روانی عضوی:
شامل اختلال انها نشانه مستقیما مربوط اسیب مغزی وجود یک وضع غیر عادی محیط زیست شیمیایی مغز است ممکن نتیجه بیماری تباه کننده دستگاه عصبی پیری یافرو بری مواد سمی ایجاد شوند.
۳-اختلالهای ناشی مصرف مواد:
شامل استفاده افراطی الکل باربیتورات امفتامین کوکایین وداروهای دیگر تغییرات رفتاری ایجاد کنندماری جوانا وتوتون طبقه قرار گرفته اند واین خود مجادله های زیادی دامن زده است.
۴- اختلالهای اسکیزوفرنیایی:
گروهی اختلالها ویژگی فقدان تماس واقعیت پریشانی بارز اندیشه ادراک رفتار عجیب وغریب.
۵-اختلالهای پارانویایی:
اختلال ویژگی بد گمانی وخصومت شدید احساس توطئه سوی دیگران تماس واقعیت حیطه دیگر رضایت بخش است.
۶-اختلاهای عاطفی ـ خلقی:
پریشانی حالت خلقی شخص ممکن شدت افسرده طور غیر عادی سرخوش باشد ویا بین دوره سرخوشی افسردگی نوسان کند.
۷-اختلالهای اظطرابی:
شامل اختلال انهایا اظطراب نشانه اصلی اختلال اظطراب وقتی تجربه شودکه شخص نتوانداز موقعیت ترس اورمعینی دوری کندیا انکه شخص سعی کنددر برابرمیل انجام دادن شعائرمعین ویا فکر کردن اندیشه سمج مقاومت کند.
۸-اختلالهای جسمانی شکل:
نشانه اختلال جسمانی ولی هیچ گونه مبنای عضوی انها نمی توان یافت وبه نظر رسد نقش اصلی عوامل روانی اختلال تبدیلی (خانمی پرستاری مادرش ناتوان شده ناگهان دست چپش فلج شود)وبیماری خیالی(ترس بیماری).
۹- اختلالهای گسستی:
تغییرات موقت کارکردهای هوشیاری حافظه هویت شخصی علت مشکلات هیجانی جمله اختلالها:یاد زدودگی ،چند گانگی شخصیت است.
۱۰-اختلالهای روانی ـ جنسی:
شامل مشکلات هویت جنسی اختلال عملکرد جنسی هدف گیری جنسی. همجنس خواهی فقط زمانی عنوان اختلال تلقی میشود فرد گرایش جنسی خود خوشحال نیست میخواهد تغییر دهد.
۱۱-عارضه اختلال روانی محسوب نمی شود:
این مقوله شامل بسیاری مشکلاتی مردم کمک خواهی وامیداردمانند مشکلات زناشویی مشکلات پدر مادر کودک بهره کشی کودک.
۱۲-اختلالهای شخصیت:
الگوهای دیرپایی رفتارغیر انطباقی شامل شیوه نارس ونامناسب کنار امدن فشار روانی حل مشکلات دو نمونه انهااختلا شخصیتی جامعه ستیزی اختلال شخصیتی خود شیفتگی.
علائم اسیب روانی اطفال کمتر ۲ سال در کودکان کمتر ۲ سال حوادث ، والدین عزیزان خود دست داده اند ، رفتارهای روحی ذیل بروز نماید: گریه قراری( بی علاقگی انچه اطرافش( اتفاق افتد ترس محیط اطراف اختلال خواب اشتها( وقفه یا( تاخیر سیر رشد رفتاری انان مانند زمان شروع خندیدن ، زمان شروع نشستن ، راه رفتن تکلم و... فقدان عکس العمل نسبت محرک طبیعی( پس رفت تکاملی ،( مانند توقف راه رفتن تکلم اختلالات روانی اطفال ۲ ۴ سال استرس اختلالات روحی کودکان سنین ۲ ۴ سال ، مواجهه با( حوادثی منجر دست دادن والدین دیگر اعضاء خانواده انها شده باشد ، علائم زیر بروز نماید. بازگشت مراحل اولیه رشد ، مثلا تکلم شیوه( ابتدایی ( کودکانه) مکیدن شست دست( شب ادراری( بی اختیاری دفع( مدفوع کابوس شبانه( ترس اشیاء خیالی( پرخاشگری نسبت به( دیگران ترس اعتمادی نسبت دیگران( عدم تمرکز حواس اختلال در( یادگیری عدم عکس العمل مناسب محرک محیطی(