لینک دانلود خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع : .doc ( قابل ویرایش اماده پرینت )
تعداد : 35 صفحه
قسمتی متن :
سیستمهای اطلاعاتی حسابداری سازمانهای خدماتی غیر انتفاعی
در میان پرسشهای مهمی شما باید قادر باشید پس خواندن فصل انها پاسخ دهید ، سئوالات زیر مطرح شوند :
مشکلات معمول سیستمهای اطلاعاتی حسابداری سازمانهای خدماتی نظیر دفاتر حقوقی کلینیکهای پزشکی چه هستند ؟
چرا یک سازمان خدماتی نظیر دفتر مشاوره فاقد دارایی « موجودی کالا » ترازنامه خود باشد ؟
چرا سیستمهای برنامه ریزی کنترل بودجه سازمانهای خدماتی معمولا اثرگذاری کمتری نسبت سیستمهای بودجه سازمانهای غیر خدماتی ؟
برنامه ریزی کنترل بودجه موثر یک سازمان غیر انتفاعی نظیر دانشگاه دولتی مهمتر یک سازمان انتفاعی محور ؟
ایا یک بیمارستان عنوان یک سازمان خدماتی ، یک سازمان غیر انتفاعی ترکیبی هر دو نهاد طبقه بندی شود ؟
مقدمه
تا اندازه سازمانهای خدماتی ( نظیر دفاتر حقوقی ، دفاتر حسابداران مجاز ، دفاتر مشاوره ، کلینیکهای پزشکی ، بانکها رستورانها ) سازمانهای غیر انتفاعی ( نظیر دانشگاهها ، ارتش پلیس ) توجه کمتری شده . طور معمول یک نهاد خدماتی جای « کالاهای ملموس » ، « خدمات ناملموس » مشتریان خود ارائه نموده یک سازمان غیر انتفاعی است. انجائیکه یک سازمان غیر انتفاعی ( گاهی اوقات یک سازمان سودناخواه نامیده شود ) عمدتا « خدمات ناملموس » مشتریان خود عرضه میدارد ، سازمان غیر انتفاعی نوعی سازمان خدماتی . حال براساس تعریف ، سازمانهای غیر انتفاعی سود محور نیستند . دستاوردها موفقیت سازمانها براساس سهم انها رفاه عمومی جامعه مورد ارزیابی قرار گیرد .
در فصل برخی جنبه عملیاتی عمده سازمانهای خدماتی سازمانهای غیر انتفاعی مورد تجزیه تحلیل قرار گرفته . انجائیکه بسیاری فارغ التحصیلان دانشگاهها سرانجام سوی یکی سازمانها خدمت گرفته شوند ، پوشش نهادها فصل ضروری . توجه عمده, بحث بررسی ویژگیهای سیستم اطلاعاتی حسابداری منحصر نهادهای خدماتی غیر انتفاعی اختصاص خواهد یافت . همچنین نمونه عملی کاربرد کامپیوتر سازمانهای خدماتی غیر انتفاعی فراهم گردیده .
سازمانهای خدماتی
اصطلاح سازمانهای خدماتی ، محدوده گسترده موسسات تجاری گیرد خدماتی مشتریان خود ارانه نمایند .
رستورانها ، هتلها ، مغازه ارایش زیبایی ، دفاتر حقوقی ، دفاتر حسابداران مجاز ، دفاتر حمل نقل ، کلینیکهای پزشکی ، دفاتر مشاوره ، استودیوهای تلویزیونی نهادهای ورزشی نظیر تیمهای حرفه بیسبال فوتبال گروه تجاری سازمان خدماتی قرار گیرند .
ویژگیهای منحصر فرد سازمانهای خدماتی
سازمانهای خدماتی مقایسه سازمانهایی کالاهای ملموس ( نظیر تولید کنندگان اتومبیل) مشتریان خود عرضه کنند ، دارای خصوصیات عملیاتی منحصر فردی باشند . ویژگیهای متمایز کننده اغلب نهادهای خدماتی عبارتند (1) عدم وجود موجودی کالای قابل فروش ، (2) اهمیت کارکنان حرفه ، (3) دشواری اندازه گیری کیفی کمی محصول فراورده (4) کوچکی اندازه .
اکنون هر یک چهار خصوصیت خواهیم پرداخت .
فقدان موجودی کالا
این خصوصیت تواند فعالیتهای کسب درامد یک سازمان خدماتی تاثیر عمده داشته باشد . یک تولید کننده کالاهای ملموس ( نظیر کمپانی Alan کالاهای ورزشی تولید کند) فروشهای جاری اتی خود موجودی کالا تولید کند . موجودی عنوان یک ذخیره احتیاطی مقابل نوسانات احتمالی فروشهای اتی عمل نماید . عنوان مثال ، صورتیکه کمپانی Alan انتظار داشته باشد فروش ماه بعد وسایل بسکتبال بیش طرفیت تولیدی کارخانه باشد ، کمپانی تواند تولید ماه جاری کارخانه افزایش دهد . گرنه ، اگر کمپانی مقداری فروش کالاهای ورزشی ماه نتیجه بازاریابی ضعیف دست بدهد ، شاید بتواند ماههای بعد فروشها جبران نماید ( عنوان مثال طریق برنامه بازاریابی موثرند) . اغلب سازمانهای خدماتی نمی توانند ، موجودی کالایی فروشهای فعلی اتی خود تهیه نمایند . اصطلاح موجودی سازمان خدماتی تلاش کسب درامد خود فروش رساند شامل خدماتی کارکنان سازمان مشتریان فراهم نمایند . خدمات نمی توان یک موجودی ، جمع اوری نمود . بنابراین ، هرگونه نقص کسب درامد ارائه خدمات نمی تواند فردا ماه بعد جبران گردد . درامدی نتیجه عدم فراهم نمودن خدمات امروز دست میرود ، احتمالا هر گز دست نخواهد امد .
به عنوان مثال ممکن رستوران FINE TASTE شنبه شب ناچار باشدتا برخی مشتریان خود رابه خاطر رزرو شدن میزهای موجود ، رد کند . احتمالا مشتریان رستوران دیگری میز رزو میکنند نتیجه رستوران FINE TASTE همیشه درامدی توانست بعد ظهر مشتریان داشته باشد, دست داده است. البته ممکن مشتریانی شنبه شب رد شده اند ، یکشنبه شب اخر هفته بعد رستوران میز رزرو نمایند . بااین حال نکته یک سازمان خدماتی نظیر رستوران قادر انبار کردن موجودی رفع تفاضای نوسانات فروش نمی باشد . ممکن میزهای غذاخوری رستوران FINE TASTE دوشنبه شب خالی بماند ، درحالی تقاضای میز غذا خوری شنبه شب بیش میزان عرضه . حالت ایده ال مدیریت رستوران توانست افزایش تدریجی موجودی خدمات غذاخوری دوشنبه شب طراحی کند سپس خدمات شنبه شب فروش برسد . واضح گونه افزایش تدریجی موجودی ، غیر ممکن خواهد بود.
اهمیت کارکنان حرفه ای
در بسیاری سازمانهای خدماتی ، "مهمترین منابع" دارایی مهارتهای تخصصی پرسنل باشد . واقع ، کارکنان ماهر فعالیت موثر سازمانهای غیر خدماتی نظیر شرکتهای تولیدی اهمیت فراوانی برخوردارند . اما موضوع بسیاری سازمانهای خدماتی تنها محصول ارائه شده ، نبوغ حرفه منابع انسانی باشد . عنوان مثال ، یک دفتر حقوقی نمی تواند بدون وکلای اموزش دیده خوبی عمل نماید . همین ترتیب ، چگونه یک تیم فوتبال تواند بدون نبوغ ورزشکاران خود فعالیت نماید ؟
ارزیابی کمی کیفی محصول ( خروجی )
در یک شرکت تولیدی نظیر کمپانی Alan ، حسابداران موسسه توانند استاندارهای کمی کیفی اقلام تولید شده توسعه دهند . صورتیکه ، مقدار کالاهای ورزشی تولید شده یک دوره خاص گونه چشمگیر مقدار استاندارد پیش تعیین شده متفاوت باشد ، گزارشهای مدیریتی مبتنی انحرافات توان هدف